Hyvän tekeminen kannattaa

Kiertotalous saattaa vaikuttaa tulevaisuuden utopialta, mutta Helsingissä toimivan 3 Step IT:n esimerkki osoittaa, että se on jo nyt tuottoisa liiketoimintastrategia.

Hyvän tekeminen kannattaa

Teksti David J. Cord    Kuvat Junnu Lusa

Carmen Ene on helppo kuvitella laivan kapteeniksi. Hän on toimitusjohtaja suomalaisessa 3 Step IT -yrityksessä, jonka merenkulkuaiheisista toimistotiloista on näkymä Länsisatamaan. Hän puhuukin ikään kuin kartoittaisi kurssia tarkkailemalla taivaankappaleita sekstantin läpi.

”Planeetat olivat kohdallaan, kun yrityksemme perustettiin 20 vuotta sitten”, Ene sanoo. ”Tuolloin muilla ei ollut vastaavanlaista tietokoneiden rahoitustoimintaa. Yritykset ostivat röykkiöittäin tietokoneita ja murehtivat kustannuksia. Nyt planeetat ovat taas kannaltamme suotuisassa asennossa.”

3 Step IT auttaa asiakkaita IT-laitteiden elinkaarihallinnassa. Se vuokraa laitteet asiakkaille, hallinnoi niitä ja huolehtii lopuksi niiden uusimisesta. Tiedot poistetaan vanhentuneista laitteista turvallisesti, ja sen jälkeen laitteet kunnostetaan ja toimitetaan uusille omistajille. Ene esittelee mielellään tilastoa, jonka mukaan vain viisi prosenttia yrityksen laitteista kierrätetään – loput 95 prosenttia päätyy uudelleen käyttöön.

”Kunnostettuja tietokoneita menee paljon kouluihin”, Ene kertoo. ”Koululaiset tarvitsevat kunnolliset laitteet. Tarjoamme laitteisiin myös opetusjärjestelmiä yhteistyössä muun muassa Microsoftin ja Lenovon kanssa.”

Yrityksen liiketoimintamalli on erinomainen esimerkki käytännön kiertotaloudesta. 3 Step IT ei hävitä vanhoja laitteita vaan kunnostaa ja myy ne eteenpäin. Yritys on muuttanut vihreät arvot kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Carmen Ene

Carmen Enen luotsaama 3 Step IT auttaa asiakkaita IT-laitteiden elinkaarihallinnassa.

Kolme megatrendiä

3 Step IT panostaa nyt kansainväliseen kasvuun. Enen mukaan yrityksen liiketoiminta saa vetoapua kolmesta globaalista megatrendistä.

”Ensimmäinen megatrendi on se, että nykyisin halutaan maksaa ennemmin käytöstä kuin omistamisesta”, Ene selittää. ”Ajatellaan vaikkapa Airbnb:tä ja Uberia. Ne tarjoavat majoitusta ja autokyytejä, vaikka ne eivät itse omistakaan hotelleja ja taksikalustoa. Meidän tapauksessamme asiakasyritysten ei tarvitse ostaa IT-laitteita, vaan ne voidaan liisata meiltä.”

”Toinen megatrendi liittyy ympäristöä ja kiertotaloutta koskeviin säädöksiin. Euroopassa säädetään vanhojen laitteiden hävittämistä koskevia uusia lakeja, ja me olemme alan edelläkävijä.”

”Kolmas megatrendi on tietosuoja”, Ene jatkaa. ”Uusien tietosuojasäädösten myötä tietomurroista voidaan määrätä merkittävät sakot, jos syyksi paljastuu tietoturvanlaiminlyönti. Yritysten ja viranomaisten on varmistettava, että tiedot pyyhitään vanhoista laitteista turvallisesti. Me hoidamme asian ja toimitamme asiakkaille myös raportit siitä, että kaikki tiedot on varmasti poistettu.”

Yhteiskuntavastuuta opettamassa

3 Step IT:llä on ehkä tuulta purjeissaan, mutta Ene tietää hyvin, että matkaa riittää vielä taitettavaksi. Kiertotalous on käsitteenä varsin tuore, eivätkä monet tule ajatelleeksi, että vanhat älypuhelimet tai kannettavat voisi käyttää uudelleen.

”Toimintamme on paljolti kouluttamista”, Ene kertoo. ”Siinä riittää työsarkaa. Kierrätys on jo useimmille tuttua, mutta liiketoiminnassamme kyse on paljon muustakin: tavaroiden käyttämisestä aivan uudella tavalla. Käymme konferensseissa, julkaisemme tiedotteita ja jaamme yhteiskuntavastuuta koskevia ajatuksiamme.”

”Kierrätys on jo useimmille tuttua, mutta liiketoiminnassamme kyse on paljon muustakin: tavaroiden käyttämisestä aivan uudella tavalla.”

Carmen Ene
Tesi-nosto-465-2

Yritys juhlii 20-vuotista taivalta vuonna 2017, ja Ene on innoissaan siitä, mitä kaikkea seuraavien 20 vuoden aikana voidaan saavuttaa.

”Meillä on upea tuote”, hän sanoo. ”Henkilöstömme on erittäin motivoitunutta ja innostunutta. He uskovat konseptiimme. Aiomme lähivuosina laajentaa kansainvälistä läsnäoloamme, ja haluan päästä näkemään, kuinka alustastamme tulee alan tosiasiallinen normi.”

Institutionaaliset sijoittajat

Tesi sijoitti 3 Step IT:hen vuonna 2010. Yrityksen liikevaihto on kasvanut viidessä vuodessa 46 prosenttia 465 miljoonaan euroon, ja sen liikevoitto on lähes kaksinkertaistunut 19,5 miljoonaan euroon.

”Viime vuosi oli tähän asti parhaamme”, Ene jatkaa. ”Teimme ensimmäistä kertaa enemmän bisnestä ulkomailla kuin Suomessa.

Enellä on laaja kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta – hän työskenteli kahdenkymmenen vuoden ajan IBM:n johtotehtävissä ympäri maailmaa. 3 Step IT:llä on jo vahva asema Pohjoismaissa sekä Baltiassa, ja yritys kasvaa myös Isossa-Britanniassa. Toimintaa on viime vuosina laajennettu Malesiaan ja Singaporeen.

”Sijoittajat ovat erittäin tärkeitä kansainvälisen laajentumisen aikana”, Ene toteaa lopuksi.

”He ovat sitoutuneet pitkän aikavälin kehitykseemme ja saamme heiltä lisää uskottavuutta. Yrityksemme ja sijoittajiemme suomalaisuudesta on myös apua, koska Suomella on ulkomailla hyvä maine.”

3 Step IT

• Perustettu 1997
  • Kansainvälinen laajentuminen alkoi 2001
  • Hallinnoi 1,7 miljoonaa IT-resurssia