Kiihdytys uuteen kauteen

Suomen autoteollisuus elää uutta kukoistusta ja puhaltaa elinvoimaa koko maan talouteen ja ilmapiiriin. Valmet Automotive työllistää 15 000 asukkaan Uudessakaupungissa pian 3 000 henkeä ja lisäksi toista tuhatta työntekijää Saksassa ja Puolassa. Helmikuussa alkoi kumppanuus Kiinan suurimman sähköautoakkuvalmistajan kanssa.

Valmet Automotive kiihdyttää uuteen kauteen

Teksti Irma Capiten   Kuvat Jussi Vierimaa

Sadat robotit kääntyilevät Valmet Automotiven kymmenen hehtaarin tehdashallissa Uudessakaupungissa rytmikkäästi. Autokorit siirtyvät ilmassa kiskojen varassa eteenpäin, toinen toisensa perässä kirjavana vanana, kuka sininen, kuka valkoinen, kuka punainen, kellä peräkoukku, kellä erikoisvanteet: jokainen on yksilö, tilauksen mukaan tehty.

Autojen lomassa työskentelee satamäärin ihmisiä ja kulkuväylillä huristelee pieniä ajoneuvoja eli ”pässejä” kyydissään autojen osia. Näkymä on värikäs ja täynnä toimintaa, äänimaailma yllättävän hiljainen.

Tesi-Valmet-Automotive-1200x800-2

Tehtaan historian merkittävin kasvuaika

Valmet Automotivella kasvetaan parhaillaan sata lasissa. Helmikuussa uutisoitiin Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin sarjatuotannon käynnistymisestä sekä isosta Semconin kaupasta: Valmet Automotive osti saksalaisen Semconin autosuunnittelupalvelut ja sai sen myötä henkilövahvuuteensa 800 uutta suunnitteluammattilaista. Tammikuussa Valmet Automotiven strategiseksi kumppaniksi ja yhdeksi omistajaksi tuli kiinalainen sähköautoakkujätti Contemporary Amperex Technology Limited (CATL).

Marraskuussa 2016 Valmet Automotive ilmoitti historiansa suurimmasta rekrytoinnista: se palkkaa vuonna 2017 yli 1000 uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä. Jo saman vuoden loppupuolella rekrytoitiin Uudenkaupungin tehtaalle 250 työntekijää, ja vuoden 2017 alkupuolella käynnistyi 500 autonrakentajan rekrytointikampanja.

Tesi-Valmet-Automotive-1200x800-5

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen

Suurten murrosten aikakausi

Autonsuunnittelussa ja -valmistuksessa eletään Euroopassa ja maailmalla suurten murrosten aikaa. Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kertoo haasteista:

”Kuten monella muullakin sektorilla, myös autoalalla liiketoimintaa mietitään uusiksi. Digitalisaatio on yksi laajoista muutostekijöistä. Autoalaa haastaa voimakkaasti myös sähköinen liikkuminen. Daimler on siinä isosti liikkeellä, ja nyt meillä on resursseja tukea heitä myös sähköautoissa. Minulla on vahva luotto saksalaisiin automerkkeihin, mutta alalla on kovia kilpailijoita. Me olemme tietysti valmiita käymään vuoropuhelua myös niiden kanssa.”

”Olemme kasvattaneet systemaattisesti suunnitteluosaamistamme erityisesti kohti sähköisen liikkumisen tulevaisuutta.”

Ilpo Korhonen

Korhonen kertoo yhtiön viimeisimmän strategian toteutumisesta.

”Kymmenen vuotta sitten olimme ensisijaisesti sopimusvalmistaja. Tuolloin Porsche oli merkittävin asiakkuutemme. Vuodesta 2008 lähtien olemme kasvattaneet systemaattisesti suunnitteluosaamistamme erityisesti kohti sähköisen liikkumisen tulevaisuutta ja laajentaneet palvelupakettiamme sekä hakeneet synergioita eri liiketoimintojemme välille. Nyt meillä on kymmeniä asiakkuuksia, joiden joukossa suurimmat saksalaiset autonvalmistajat, ja Semconin kauppa vahvistaa suunnitteluosaamistamme voimakkaasti.”

Tesi-Valmet-Automotive-1200x800-3

Uusi strategia ja uusia liiketoimintoja

Korhosen mukaan nyt on käynnissä uusi strategiatyö.

”Aina on kehityttävä. Se mikä riitti eilen, ei riitä tänään. Suunnittelun suhteellinen osuus ja esimerkiksi simulointi kasvaa meillä jatkossa, mutta toisaalta suunnittelu on alue, joka mahdollistaa myös uusia autotuotantoprojekteja. Ne kulkevat käsi kädessä.”

Osa uutta strategiaa on se, että Valmet Automotiven yhdeksi isoksi omistajaksi ja yhteistyökumppaniksi tuli kiinalainen CATL, Kiinan suurin ja koko maailman kolmanneksi suurin sähköautojen akkujen valmistaja. Sen myötä Valmet Automotiven toiminta kasvaa Suomen lisäksi monessa Euroopan maassa.

”Toimintamme voi kattaa jatkossa muutakin kuin henkilöautoja. Meillä on tuotekehityksessä kyky suunnitella akkupaketteja ja energiavarastoja, joita toteutetaan jo esimerkiksi pyöräkuormaajille ja lähitulevaisuudessa mahdollisesti jakeluautoille. Erikoisosaamiseemme kuuluvat suunnitteluosaamisen lisäksi edelleen kattoliiketoiminta sekä autonvalmistus, joissa olemme tunnettuja, kokeneita tekijöitä.”

Myös toimivasta projektinhallinnasta, toimitusvarmuudesta ja nopeudesta pidetään kiinni tulevaisuudessa. Korhonen arvelee, ettei koko maailmasta löydy toimijaa, joka saa tuotannon käyntiin yhtä nopeasti kuin Valmet Automotive. Se on merkittävästi auttanut yhtiötä saavuttamaan suuret sopimukset Mercedeksen A-sarjan ja viimeisimpänä GLC-katumaasturin tuotannosta.

Tesi-Valmet-Automotive-1200x800-1

Henkilöstö merkittävin voimavara

Korhonen on ollut mukana Valmet Automotiven toiminnassa aina Saabin ajoista saakka, 30 vuoden ajan. Hän on nähnyt myös vaikeat ajat ja sen, kuinka niistä on päästy yli.

”Tuntuu hyvältä, että olemme yhdessä sitoutuneen henkilökunnan kanssa päässeet nyt ottamaan uusia askeleita. Henkilöstö on jatkossakin merkittävä voimavaramme, toimintammehan on ennen muuta palveluliiketoimintaa.”

Tesi on ollut mukana Valmet Automotiven matkalla viimeiset seitsemän vuotta.

”Tesi on ollut meille hyvä, pitkäjänteinen ja vakaa omistaja. Yhteistyö on ollut erinomaista, ja ilman sen tukea nykyiset hankkeemme eivät olisi toteutuneet”, Korhonen kiittää.

Valmet Automotive

• Perustamisvuosi: 1968
  • Toimiala: Autoteollisuuden palvelutarjonta sisältäen autojen suunnittelu- ja valmistuspalvelut, avoautojen kattojärjestelmät ja konsulttipalvelut.
  • Visio: Autoteollisuuden johtava palvelujen toimittaja, jonka tarjonta perustuu vahvaan suunnitteluosaamiseen.
  • Robotteja: Noin 600 kpl, Suomen suurin robottikanta ja automaatioedelläkävijä.
  • Henkilöstömäärä: 2 500 (tilanne tammikuussa 2017, kasvaa vuoden aikana)
  • Liikevaihto: noin 400 M€ (2015)
  • Omistajat: Tesi (39 %), Pontos Group (39 %), CATL (22 %)