Maailmaa muuttavia sähköisiä ratkaisuja

Sähkötekniikan kasvuyritys Visedon tavoitteena on parantaa erilaisten koneiden tehokkuutta ja vähentää niiden päästöjä. Kun sähköistetyt satamalukit, traktorit, bussit ja hinaajat käyttävät  energiatehokkaita sähköjärjestelmiä, kasvihuonekaasuja syntyy vähemmän ja ilmastomuutos hidastuu.

Maailmaa muuttavia sähköisiä ratkaisuja

Teksti Jukka Nortio    Kuvat Junnu Lusa

Lappeenrannan lentokentän kupeessa on pienteollisuushalli, jonka ei uskoisi olevan Suomen lupaavimman energia- ja cleantech-alan kasvuyrityksen kotipaikka. Jo ensi minuutit kuitenkin kertovat, että yhtiö on maineensa ansainnut. Myyntijohtaja Tomi Ristimäki briiffaa silloin toimitusjohtaja Kimmo Raumaa tammikuun kaupoista.

Keskustelussa vilahtelevat raskaansarjan kone- ja laitevalmistajien nimet, ja vaikka kuukausi ei ole lähelläkään loppua, on sovittu 1,8 miljoonan euron kaupoista.

Kasvuloikka

Hetkinen – 1,8 miljoonaa euroa myyntiä kuukaudessa tarkoittaa vähintään 15 miljoonan euron myyntiä vuodessa. Se on hurja kasvupyrähdys 60 hengen yritykseltä, jonka viime vuoden liikevaihto oli kuusi miljoonaa euroa.

Tesi-nosto-20

”Nyt on menossa voimakas kasvukausi”, Kimmo Rauma sanoo. ”Olemme investoineet rajusti ja kasvattaneet henkilökuntaa. Menemme jotakuinkin tällä porukalla parisen vuotta eteenpäin.”

Kasvua vauhditetaan uusilla tuotteilla, asiakkailla, markkinoinnin voimistamisella ja myyntikonttoreiden avaamisella muun muassa Aasian markkinoilla.

Toimitusjohtajan tavoite on kasvattaa älykkäitä sähköisiä voimalinjoja ja komponentteja valmistavan Visedon liikevaihto 40 miljoonaan euroon vuoteen 2020 mennessä. Arvio on varovainen, sillä alan markkinoiden arvioidaan olevan tuolloin 11 miljardia euroa.

Kasvua kirittää sekä teknologian kysynnän nopea kasvu että rahoittajien nälkä. Yritys sai viime joulun alla laajalta sijoittajajoukolta 20 miljoonan euron pääomaruiskeen. Sijoittajajoukossa ovat muun muassa Tesi, vakuutusyhtiöt Lähitapiola ja Ilmarinen sekä Emerald Technology Ventures.

Tesi-Visedo-Rauma-1200x800

”Teemme sitä mitä osaamme parhaiten. Silloin syntyvät maailman parhaat tuotteet, ja samalla teemme hyvää koko maailmalle”, Visedon toimitusjohtaja Kimmo Rauma sanoo.

Huipputiimi

Kun tekniikan tohtoriksi kouluttautunut Kimmo Rauma käynnisti Visedon yksin vuonna 2009, sen tavoitteeksi asetettiin työkoneiden energiatehokkaiden ja tuottavuutta lisäävien sähköjärjestelmien kehittäminen ja valmistus. Rauma keräsi ympärilleen joukon kokeneita sähkötekniikan ja mekaniikan osaajia.

”Sain yhteen huipputiimin, joka onnistuu rakentamaan ainutlaatuisia ratkaisuja. Kyseessä oli kuusi huippuosaajaa, joista useat olivat tekniikan tohtoreita muun muassa ABB:ltä, Boschilta ja Nokialta. He ja heidän vaimonsa irtisanoutuivat vakituisista töistä, muuttivat tänne ja lähtivät omalla riskillä rakentamaan tätä yritystä”, Rauma muistelee alkutaivalta.

”Tarina tiivistyi siihen, että teemme sitä mitä osaamme parhaiten. Silloin syntyvät maailman parhaat tuotteet, ja samalla teemme hyvää koko maailmalle.”

Visedo sai varhaisessa vaiheessa mukaan siemenvaiheen sijoittajia, jotka uskoivat yrityksen teknologiaan, tiimiin ja markkinoiden kysyntään. Alkuvuosien jälkeen oli aika ottaa ensimmäinen kasvuloikka, jolloin rahoitusta lähdettiin hakemaan sisäpiirin ulkopuolelta.

”Oli hienoa, että Tesi tuli mukaan vuonna 2013, jolloin sijoitusten saaminen teolliseen valmistamiseen ei ollut helppoa. Se teki meille syvälliset rahoitustestit, ja niiden myötä saimme valtavasti oppia siitä, kuinka tätä firmaa pitää kehittää.”

Saasteet seis

Visedo on laajentanut innovaatioidensa soveltamista traktoreiden, kaivoskoneiden ja kuorma-autojen sähköistyksistä muun muassa linja-autoihin, hisseihin ja vesiliikenteeseen kuten keskikokoisiin autolauttoihin, hinaajiin ja lyhyen matkan sisävesialuksiin.

Sekä työkoneiden että vesiliikenteen sähköistämisessä on kaksi toisiaan täydentävää tavoitetta: enemmän tehoja pienemmällä energiakulutuksella ja saasteiden vähentäminen. Niinpä yhtiö on tiivistänyt tekemisensä napakkaan missioon: Ending pollution with electrification.

Visedon sähköjärjestelmä löytyy muun muassa Aasian ensimmäisestä sähkökäyttöisestä ja täysin saasteettomasta lautasta, joka liikennöi Taiwanin suurimmassa satamakaupungissa Kaohsiungissa. Samanlainen ratkaisu otetaan vuoden päästä käyttöön Tanskan Ærø:n saaren ja mantereen välille. Sähkökäyttöinen lautta ei tupruta savua, jolloin sillä voidaan liikennöidä luonnonsuojelualueen läpi ja lauttamatka lyhenee kolmannekseen.

”Saarelaiset voivat jatkossa käydä päiväseltään töissä mantereella, jolloin nuorillakaan ei ole enää niin kova paine muuttaa saarelta pois. Meidän sähköjärjestelmämme ansiosta saasteet vähenevät ja saari pysyy asuttuna.”

Esikuvana kasvuyrityksille

Yhtiö on tehnyt seitsemässä vuodessa useamman kasvuloikan, ja lisää on luvassa. Sijoittajat ovat uskoneet tarinaan, ihmisiin ja liiketoiminnan kestävyyteen.

Miten lunastatte teille asetetut odotukset ja tuotatte sijoittajille kohtuullisen tuoton?

”Meillä on kolmenlaisia omistajia. Sinituotteen takana oleva Ilkka Brotherus on tunnettu pitkäaikainen arvosijoittaja, eläkevakuuttajat ja Tesi puolestaan osaavat auttaa mahdollisessa listautumisessa ja pääomasijoittajat tähtäävät ajoitetusta myynnistä saatavaan tuottoon. Omistajat päättävät keskenään, miten edetään, kun sen aika on. Suomalaisena toimitusjohtajana toivon, että Visedo voisi olla pitkään suomalainen yrittäjyyden menestystarina ja esimerkkinä muille kasvajille”, Rauma vastaa diplomaattisesti.

Visedo Oy

• Perustettu: 2009
  • Työntekijöitä: 60 (2016)
  • Liikevaihto: 6 milj. euroa (2016 arvio)