Suorissa sijoituksissa edettiin monella alueella
Suorat sijoitukset

Vilkkaan sijoitusvuoden aikana Tesi teki suoria sijoituksia yhteensä 63 miljoonalla eurolla. Sijoituskohdeyritykset olivat kovassa kasvussa, ja niiden liikevaihto kasvoi vuoden aikana keskimäärin 17 prosenttia. Merkittävä irtautuminen oli cleantech-yhtiö Eniramin myynti Wärtsilälle.

Suorat sijoitukset: kansainvälisen pääoman määrä vuoden kohokohtia

Teksti Matti Remes    Kuvat Junnu Lusa

Suorat sijoitukset

Suomalaisten kasvuyritysten saamat pääomasijoitukset säilyivät vuonna 2016 vahvalla tasolla jo neljättä vuotta peräkkäin. Sijoitusten määrässä Suomi on Euroopan kärkikaartia bruttokansantuotteeseen suhteutettuna.

”Erityisen myönteistä oli isojen, yli viiden miljoonan euron rahoituskierrosten kasvanut lukumäärä. Niiden lisääminen on ollut myös meidän keskeinen tavoitteemme”, venture capital -sijoituksista vastaava johtaja Heli Ahlroos sanoo.

Suurimman yksittäisen pääomasijoituksen keräsi tiedonhallinnan ohjelmistoyhtiö M-Files. 33 miljoonan euron rahoituskierroksella olivat mukana Tesin lisäksi ranskalainen Partech Ventures ja brittiläinen Draper Esprit.

”Sijoitus on yksi kaikkien aikojen suurimmista, mikä on tehty suomalaiseen alkuvaiheen kasvuyritykseen”, Ahlroos muistuttaa.

Suomi kiinnostaa kansainvälisiä sijoittajia

Vuonna 2016 suomalaiset yhtiöt saivat Tesin kansainvälisiltä sijoituskumppaneilta pääomaa enemmän kuin koskaan, lähes 160 miljoonan euron arvosta.

Tesi-nosto-63-2

”Kansainvälisten sijoittajien saaminen mukaan on välttämätöntä. He tuovat pääoman lisäksi liiketoimintaosaamistaan suomalaisten yritysten käyttöön, mistä on hyötyä erityisesti kohdeyritysten kasvaessa kansainvälisillä markkinoilla. Suomalaiset venture-rahastot ovat myös suhteellisen pieniä eivätkä pysty lähtemään yksin mukaan isoihin kierroksiin”, Ahlroos toteaa.

Esimerkiksi älylaitteiden käyttäjäkokemuksen mittauspalveluyritys Verto Analytics sai huomattavan, 14,5 miljoonan euron sijoituksen EQT Venturesilta ja Visionplus-rahastolta. Sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä kehittävää Visedoa rahoitti kotimaisten sijoittajien ohella sveitsiläinen Emerald Technology Ventures. Ohjelmistoyhtiö Vaadin puolestaan lähtee vahvistamaan asemaansa kasvavilla markkinoilla Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa Verdane Capitalin avulla.

”Odotamme myönteisen trendin isommista rahoituskierroksista kansainvälisten sijoittajien kanssa jatkuvan 2017.”

Tesi-Suorat-tiimi-1200x800-b

Jussi Sainiemi (vas.), sijoitusjohtaja, Venture Capital -sijoitukset, ja Kimmo Viertola, johtaja, Teolliset sijoitukset

Omistusjärjestelyillä lisävauhtia kasvuun

Vuosi 2016 oli vilkas myös kypsemmän vaiheen yritysten sijoitustoiminnassa.

”Meillä on joustava työkalupakki, jonka ansiosta voimme yhdessä muiden sijoittajien kanssa parantaa yritysten kasvua, kannattavuutta ja arvonkehitystä hyvin erityyppisissä tilanteissa”, kasvusijoituksista vastaava johtaja Jan Sasse sanoo.

Yhtenä esimerkkinä on yritysfuusio, jossa tekonurmipintoja valmistava suomalainen Saltex ja liikuntapaikkoja kehittävä ruotsalainen Unisport Scandinavia yhdistyivät. Uudesta yhtiöstä tuli alansa pohjoismainen markkinajohtaja, jonka toimittama keinonurmi valmistetaan Alajärvellä.

Unisport-Saltexin pääomistajana on Vaaka Partners ja Tesi on yksi vähemmistöosakkaista.

”Meillä on joustava työkalupakki, jonka ansiosta voimme parantaa yritysten kasvua, kannattavuutta ja arvonkehitystä hyvin erityyppisissä tilanteissa.”

Jan Sasse

Jan Sasse muistuttaa, että Tesin keskeisenä tavoitteena on kehittää suomalaista pääomasijoitusmarkkinaa ja tuoda kansainvälisiä sijoittajia mukaan myös etabloituneisiin yrityksiin.

Tästä esimerkkinä on ruotsalaisen EQT:n tulo varhaiskasvatuspalveluja tarjoavan Touhulan enemmistöomistajaksi. Omistuspohjan laajeneminen mahdollistaa Touhulan liiketoiminnan kasvattamisen uusille paikkakunnille ja uusiin palveluihin.

Cleantech-yrityksille kasvua Aasiasta

Tesille keskeinen sijoitustoimiala on cleantech eli puhdasta teknologiaa kehittävät yhtiöt. Viime vuonna Tesi tuli vähemmistöomistajaksi jätteistä kierrätyspolttoainetta valmistavaan BMH Technologyyn. Laajentuneen omistuspohjan ansiosta yritys voi osallistua entistä suurempiin hankkeisiin muun muassa Aasiassa.

Myös maailman johtaviin kaukolämpöventtiilien valmistajiin kuuluvalla Vexvellä on hyvät kasvumahdollisuudet Kiinan cleantech-markkinoilla. Sastamalassa ja Laitilassa toimiva yritys siirtyi kesäkuussa 2016 kehitysyhtiö DevCo Partnersin omistukseen. Tesi on yhdessä useiden yksityisten sijoittajien kanssa rahoittanut DevCoon.

”Etenkin Kiinan kaltaisissa maissa arvostetaan sitä, että mukana on valtiollinen sijoittaja. Se auttaa avaamaan ovia ja vauhdittaa hankkeiden läpimenoa”, Sasse sanoo.

Myös teollisissa sijoituksissa hyvä vauhti

Teollisissa sijoituksissa pääpaino oli vuonna 2016 suurten investointihankkeiden käynnistysvaiheissa.

Heinäkuussa Kotkamills aloitti korkealaatuisen taivekartongin tuotannon paperikoneella, joka ennen uudistusta valmisti aikakauslehtipaperia.

Rauma Marine Constructionsin (RMC) tilauskanta vahvistui vuoden aikana, kun tanskalainen varustamo tilasi telakalta uuden matkustaja-autolautan. Urakan arvioidaan tuovan työtä noin tuhannen henkilötyövuoden verran.

”Telakan tulevaisuuden näkymiä parantaa entisestään Puolustusvoimien kanssa tehty aiesopimus neljän aluksen valmistuksesta”, teollisista sijoituksista vastaava johtaja Kimmo Viertola huomauttaa.

RMC sai joulukuussa 2015 sijoituksen Tesiltä, Taaleritehtaan hallinnoimalta rahastolta ja sijoitustoimintaan erikoistuneelta Finda-konsernilta.

Vaikuttavuudeltaan merkittäviin sijoituskohteisiin kuuluu myös Valmet Automotive, joka jatkaa yhteistyötä Mercedes-Benzin kanssa ja aloittaa alkuvuonna 2017 GLC-katumaastureiden valmistuksen Uudessakaupungissa.

Uuden automallin myötä yhtiö on ilmoittanut palkkaavansa tuhat uutta työntekijää.

”Olemme jatkossakin mukana isoissa teollisissa järjestelyissä, joiden tavoitteena on tuoda Suomeen isoja investointeja, lisää teollista toimintaa ja työpaikkoja”, Viertola toteaa.